광염소나타
김동인
독자는 이제 내가 쓰려는 이야기를, 유럽의 어떤 곳에 생긴 일이라고 생각하여도 좋다. 혹은 사십 오십 년 뒤에 조선을 무대로 생겨날 이야기라고 생각하여도 좋다. 다만, 이 지구상의 어떠한 곳에 이러한 일이 있었는지도 모르겠다, 있는지도 모르겠다, 혹은 있을지도 모르겠다, 가능성뿐은 있다―---이만치 알아두면 그만이다.
그런지라, 내가 여기 쓰려는 이야기의 주인공 되는 백성수(白性洙)를 혹은 알벨트라 생각하여도 좋을 것이요 짐이라 생각하여도 좋을 것이요 또는 호모(胡某)나 기무라모(木村某)로 생각하여도 괜찮다. 다만 사람이라 하는 동물을 주인공삼아 가지고 사람의 세상에서 생겨난 일인 줄만 알면…….
이러한 전제로써, 자 그러면 내 이야기를 시작하자.
"기회(찬스)라 하는 것이 사람을 망하게도 하고 흥하게도 하는 것을 아시오?"
"네, 새삼스러이 연구할 문제도 아닐걸요."
"자, 여기 어떤 상점이 있다 합시다. 그런데 마침 주인도 없고 사환도 없고 온통 비었을 적에 우연히 그 앞을 지나가던 신사가―---그 신사는 재산도 있고 명망도 있는 점잖은 사람인데―---그 신사가 빈 상점을 들여다보고 혹은 이렇게 생각할 수도 있지 않아요? 통 비었으니깐 도적놈이라도 넉넉히 들어갈 게다, 들어가서 훔치면 아무도 모를 테다, 집을 왜 이렇게 비워 둔담…… 이런 생각 끝에 혹은 그 그 뭐랄까 그 돌발적 변태심리로써 조그만 물건 하나(변변치도 않고 욕심도 안 나는)를 집어서 주머니에 넣는 경우가 있을지도 모르지 않겠습니까?"
"글쎄요."
"있습니다, 있어요."
어떤 여름날 저녁이었었다. 도회를 떠난 교외 어떤 강변에 두 노인이 앉아서 이런 이야기를 하고 있었다. 그 기회론을 주장하는 사람은 유명한 음악비평가 K씨였었다. 듣는 사람은 사회 교화자의 모씨였었다.
"글쎄 있을까요?"
"있어요. 좌우간 있다 가정하고 그러한 경우에는 그 책임은 어디 있습니까?"
"동양 속담말에 외밭서는 신끈도 다시 매지 말랬으니 그 신사가 책임을 질까요?"
"그래 버리면 그뿐이지만 그 신사는 점잖은 사람으로서 그런 절대적 기묘한 찬스만 아니더라면 그런 마음은커녕 염도 내지도 않을 사람이라 생각하면 어찌 됩니까?"
"……"
"말하자면 죄는 '기회'에 있는데 '기회'라는 무형물은 벌은 할 수가 없으니깐 그 신사를 가해자로 인정할 수밖에는 지금은 없지요."
"그렇습니다."
"또 한 가지―---사람의 천재라 하는 것도 경우에 따라서는 어떤 '기회'가 없으면 영구히 안 나타나고 마는 일이 있는데, 그 '기회'란 것이 어떤 사람에게서 그 사람의 '천재'와 '범죄 본능'을 한꺼번에 끄을어내었다면 우리는 그 '기회'를 저주하여야겠습니까 축복하여야겠습니까?"
"글쎄요."
"선생은 백성수라는 사람을 아시오?"
"백성수? 자, 기억이 없는데요."
"작곡가로서 그―---"
"네, 생각납니다. 유명한 '광염(狂炎) 소나타'의 작가 말씀이지요?"
"녜, 그 사람이 지금 어디 있는지 아십니까?"
"모릅니다. 뭐 발광했단 말이 있었는데―---"
"네, 지금 ××정신병원에 감금돼 있는데 그 사람의 일대기를 이야기 할게 들으시고 사회 교화자로서의 의견을 말씀해 주십쇼."
내가 이제 이야기하려는 백성수의 아버지도 또한 천분 많은 음악가였습니다. 나와는 동창생이었는데 학생시대부터 벌써 그의 천분은 넉넉히 볼 수가 있었습니다. 그는 작곡과를 전공하였는데 때때로 스스로 작곡을 하여서는 밤중에 혼자서 피아노를 두드리고 하여서 우리들로 하여금 뜻하지 않고 일어나게 하고 하였습니다. 그리고 우리는 그 밤중에 울리어 오는 야성적 선율에 몸을 소스라치고 하였습니다.
그는 야인(野人)이었습니다. 광포스런 야성은 때때로 비위에 틀리면 선생을 두들기기가 예사이며 우리 학교 근처의 술집이며 모든 상점 주인들은 그에게 매깨나 안 얻어맞은 사람이 없었습니다. 그러한 야성은 그의 음악 속에 풍부히 잠겨 있어서 오히려 그 야성적 힘이 그의 예술을 더 빛나게 하는 것이었습니다.
그러나 그가 학교를 졸업하고 난 뒤에는 그 야성은 다른 곳으로 발전되고 말았습니다. 술! 술! 무서운 술이었습니다. 아침부터 저녁까지, 저녁부터 아침까지, 술잔이 그의 입에서 떠나지를 않았습니다. 그리고 술을 먹고는 여편네들에게 행패를 하고, 경찰서에 구류를 당하고, 나와서는 또 같은 일을 하고…….
작품? 작품이 다 무엇이외까. 술을 먹은 뒤에 취흥에 겨워 때때로 피아노에 앉아서 즉흥으로 탄주를 하고 하였는데 지금 생각하면 그 귀기(鬼氣)가 사람을 엄습하는 힘과 야성 (베토벤 이래로 근대 음악가에서 발견할 수 없던) 그런 보물이라 하여도 좋을 것이 많았지만 우리들은 각각 제 길 닦기에 바쁜 사람이라 주정꾼의 즉흥악을 일일이 베껴 둔다든가 그런 일은 꿈에도 생각하지 않았습니다.
우리들은 그의 장래를 생각하여 때때로 술을 삼가기를 권고하였지만 그런 야인에게 친구의 권고가 무슨 소용이 있겠습니까.
"술? 술은 음악이다!"
하고는 하하하하 웃어 버리고 다시 술집으로 달아나고 합니다.
그러한 지 칠팔 년이 지난 뒤에 그는 아주 폐인이 되고 말았습니다. 술이 안 들어가면 그의 손은 떨렸습니다. 눈에는 눈곱이 꼈습니다. 그리고 술이 들어가면, 술이 들어가면 그는 그 광포성을 발휘하였습니다. 누구를 물론하고 붙잡고는 입에 술을 부어 넣어 주었습니다. 그러다가는 장소를 불문하고 아무 데나 누워서 잡니다.
사실 아까운 천재였습니다. 우리들 새에는 때때로 그의 천분을 생각하고 아깝게 여기는 한숨이 있었지만 세상에서는 그 '장래가 무서운 한 천재'가 있었다는 것은 몰랐었습니다.
그러는 동안에는 그는 어떤 양가의 처녀를 어떻게 관계를 맺어서 애까지 뱄습니다. 그러나 그 애의 출생을 보지 못하고 아깝게도 심장마비로 죽어 버리고 말았습니다.
그 유복자로 세상에 나온 것이 백성수였습니다.
그러나 우리는 백성수가 세상에 출생되었다는 풍문만 들었지, 그 애 아버지가 죽은 뒤부터는 그 애의 소식이며 그 애 어머니의 소식은 일절 몰랐습니다. 아니, 몰랐다는 것보다, 그 집안의 일은 우리의 머리에서 온전히 잊어버리고 말았습니다.
삼십 년이라는 세월이 흘렀습니다.
십 년이면 산천도 변한다 하는데 삼십 년 새의 변천을 어찌 이루 다 말하겠습니까. 좌우간 그 동안에 나는 내 이름을 닦아 놓았습니다. 아시다시피 지금 K라 하면 이 나라에서 첫 손가락을 꼽는 음악비평가가 아닙니까. 견실한 지도적 비평가 K라면 이 나라의 음악계의 권위이며, 이 나의 한마디는 음악가의 가치를 결정하는 판결문이라 하여도 옳을 만치 되었습니다. 많은 음악가가 내 손 아래서 자랐으며 많은 음악가가 내 지도로써 이름을 날렸습니다.
재작년 이른 봄 어떤 날이었습니다.
그때 나는 조용한 밤중의 몇 시간씩을 ○○예배당에 가서 명상으로 시간을 보내는 것이 습관이 되어 있었습니다. 언덕 위에 홀로 서 있는 집으로서 조용한 밤중에 혼자 앉아 있노라면 때때로 들보에서 놀라 깬 비둘기의 날개 소리와 간간이 기둥에서 뚝뚝 하는 소리밖에는 아무 소리도 들리지 않는, 말하자면 나 같은 괴상한 성미를 가진 사람이 아니면 돈을 주면서 들어가래도 들어가지 않을 음침한 집이었습니다. 그러나 나 같은 명상을 즐기는 사람에게는 다른 데서 구하기 힘들도록 온갖 것을 가진 집이었습니다. 외따로고 조용하고 음침하며 간간이 알지 못할 신비한 소리까지 들리며 멀리서는 때때로 놀란 듯한 기적(汽笛) 소리도 들리는…… 이것뿐으로도 상당한데, 게다가 이 예배당에는 피아노도 한 대 있었습니다. 예배당에는 오르간은 있을지나 피아노가 있는 곳은 쉽지 않은 것으로서 무슨 흥이나 날 때에는 피아노에 가서 한 곡조 두드리는 재미도 또한 괜찮았습니다.
그날 밤도 (아마 두시는 지났을걸요) 그 예배당에서 혼자서 눈을 감고 조용한 맛을 즐기고 있노라는데, 갑자기 저편 아래에서 재재 하는 소리가 납디다. 그래서 눈을 번쩍 뜨니까 화광이 충천하였는데, 내다보니까 언덕 아래 어떤 집이 불이 붙으며 사람들이 왔다갔다 야단이었습니다.
이렇게 말하면 어떨지 모르지만 그다지 멀지 않은 곳에서 불붙는 것을 바라보는 맛도 괜찮은 것이었습니다. 일어서는 불길이며 퍼져 나가는 연기, 불씨의 날아나는 양, 그 가운데 거뭇거뭇 보이는 기둥, 집의 송장, 재재거리는 사람의 무리, 이런 것은 어떻게 생각하면 과연 시도 될지며 음악도 될 것이었습니다. 옛날에 네로가 로마의 불붙는 것을 바라보면서, 자기는 비파를 들고 노래를 하였다는 것도 음악가의 견지로 보면 그다지 나무랄 것이 아니었습니다.
나도 그때에 그 불을 보고 차차 흥이 났습니다.
……네로를 본받아서 나도 즉흥으로 한 곡조 두드려 볼까. 어렴풋이 이런 생각을 하며 나는 그 불을 정신없이 바라보고 있었습니다.
그때였습니다. 갑자기 덜컥덜컥 하는 소리가 들리더니 예배당 문이 열리며 웬 젊은 사람이 하나 낭패한 듯이 뛰어들어왔습니다. 그리고 무엇에 놀란 사람같이 두리번두리번 사면을 살피더니 그래도 내가 있는 것은 못 보았는지 저편에 있는 창 안에 가서 숨어 서서 아래서 붙는 불을 내다봅니다.
나도 꼼짝을 못 하였습니다. 좌우간 심상스런 사람은 아니요 방화범이나 도적으로밖에는 인정할 수 없지 않겠습니까? 그래서 꼼짝을 못 하고 서 있노라니까 그 사람은 한숨을 쉽니다. 그리고 맥없이 두 팔을 늘이고 도로 나가려고 발을 떼려다가 자기 곁에 피아노가 놓인 것을 보더니 교의를 끌어다 놓고 피아노 앞에 주저앉고 말겠지요. 나도 거기는 그만 직업적 흥미에 끌렸습니다. 그래서 무엇을 하나 보자 하고 있노라니까 뚜껑을 열더니 한 번 뚱 하고 시험을 해보아요. 그리고 조금 있더니 다시 뚱뚱 하고 시험을 해보겠지요.
이때부터 그의 숨소리가 차차 높아 가기 시작했습니다. 씩씩거리며 몹시 흥분된 사람같이 몸을 떨다가 벼락같이 양 손을 키 위에 갖다가 덮었습니다. 그 다음 순간으로 C샤프 단음계의 알레그로가 시작되었습니다.
처음에는 다만 흥미로써 그의 모양을 엿보고 있던 나는 그 알레그로가 울리어 나오는 순간 마음은 끝까지 긴장되고 흥분되었습니다.
그것은 순전한 야성적 음향이었습니다. 음악이라 하기에는 너무 힘있고 무기교(無技巧)이었습니다. 그러나 음악이 아니라기에는 거기는 너무 괴롭고도 무겁고 힘있는 '감정'이 들어 있었습니다. 그것은 마치 야반의 종소리와도 같이 사람의 마음을 무겁고 음침하게 하는 음향인 동시에 맹수의 부르짖음과 같이 사람으로 하여금 소름 돋치게 하는 무서운 감정의 발현이었습니다. 아아 그 야성적 힘과 남성적 부르짖음, 그 아래 감추어 있는 침통한 주림과 아픔, 순박하고도 아무 기교가 없는 그 표현!
나는 덜석 그 자리에 주저앉고 말았습니다. 그리고 음악가의 본능으로써 뜻하지 않고 주머니에서 오선지와 연필을 꺼내었습니다. 피아노의 울리어 나아가는 소리에 따라서 나의 연필은 오선지 위에서 뛰놀았습니다.
좀 급속도로 시작된 빈곤, 거기 연하여 주림, 꺼져 가는 불꽃과 같은 목숨, 그러한 것을 지나서 한참 연속되는 완서조(緩徐調)의 압축된 감정, 갑자기 튀어져 나오는 광포. 거기 연한 쾌미(快味) 홍소(哄笑)―--- 이리하여 주화조(主和調)로서 탄주는 끝이 났습니다. 더구나 그 속에 나타나 있는 압축된 감정이며 주림 또는 맹렬한 불길 등이 사람의 마음에 주는 그 처참함이며 광포성은 나로 하여금 아직 '문명'이라 하는 것의 은택에 목욕하여 보지 못한 야인(野人)을 연상케 하였습니다.
탄주가 다 끝이 난 뒤에도 나는 정신을 못 차리고 망연히 앉아 있었습니다. 물론 조금이라도 음악의 소양이 있는 사람일 것 같으면 이제 그 소나타를 음악에 대하여 정통으로 아무러한 수양도 받지 못한 사람이 다만 자기의 천재적 즉흥뿐으로 탄주한 것임을 알 것입니다. 해결이 없이 감칠도 화현(減七度和絃)이며 증육도 화현(增六度和絃)을 범벅으로 섞어 놓았으며 금칙(禁則)인 병행 오팔도(竝行五八度)까지 집어넣은 것으로서, 더구나 스케르초는 온전히 뽑아 먹은, 대담하다면 대담하고 무식하다면 무식하달 수도 있는 방분 자유한 소나타였습니다.
이때에 문득 내 머리에 떠오른 것은 삼십 년 전에 심장마비로 죽은 백○○였습니다. 그의 음악으로서 만약 정통적 훈련만 뽑고 거기다가 야성을 더 집어넣으면 지금 내 눈앞에 있는 그 음악가의 것과 같은 것이 될 것이었습니다. 귀기가 사람을 엄습하는 듯한 그 힘과 방분스런 표현과 야성―--- 이것은 근대 음악가에게 구하기 힘든 보물이었습니다.
그 소나타에 취하여 한참 정신이 어리둥절히 앉았던 나는 고즈넉이 일어서서, 그 피아노 앞에 가서 그의 어깨에 가만히 손을 얹었습니다. 한 곡조를 타고 나서 아주 곤한 듯이 정신이 없이 앉아 있던 그는 펄떡 놀라며 일어서서 내 얼굴을 보았습니다.
"자네 몇 살 났나?"
나는 그에게 이렇게 첫 말을 물었습니다. 가슴이 답답한 나로서는 이런 말밖에는 갑자기 다른 말이 생각 안 났습니다. 그는 높은 창에서 들어오는 달빛을 받고 있는 내 얼굴을 한순간 쳐다보고 머리를 돌이키고 말았습니다.
"배고프나?"
나는 두 번째 그에게 물었습니다.
그는 시끄러운 듯이 벌떡 일어섰습니다. 그리고 달빛이 비친 내 얼굴을 정면으로 바라보다가,
"아, K선생님 아니세요?"
하면서 나를 붙들었습니다. 그래서 그렇노라고 하니깐,
"사진으로는 늘 봤습니다마는……."
하면서 다시 맥없이 나를 놓으며 머리를 돌렸습니다.
그 순간, 그가 머리를 돌이키는 순간 달빛에 얼핏, 나는 그의 얼굴을 처음으로 보았습니다. 그리고 나는 거기서 뜻밖에 삼십 년 전에 죽은 벗 백○○의 모습을 발견하였습니다.
"자, 자네 이름이 뭐인가?"
"백성수……."
"백성수? 그 백○○의 아들이 아닌가. 삼십 년 전에, 자네가 나오기 전에 세상 떠난……."
그는 머리를 번쩍 들었습니다.
"네? 선생님 어떻게 아세요?"
"백○○의 아들인가? 같이두 생겼다. 내가 자네의 아버지와 동창이네. 아아, 역시 그 애비의 아들이다."
그는 한숨을 길게 쉬며 머리를 수그려 버렸습니다.
나는 그날 밤 그 백성수를 데리고 집으로 돌아왔습니다.
그리고 비록 작곡상 온갖 법칙에는 어그러진다 하나 그만치 힘과 정열과 야성으로 찬 소나타를 거저 버리기가 아까워서 다시 한번 피아노에 올라앉기를 명하였습니다. 아까 예배당에서 내가 베낀 것은 알레그로가 거의 끝난 곳부터였으므로 그 전 것을 베끼기 위해서였습니다.
그는 피아노를 향하여 앉아서 머리를 기울였습니다. 몇 번 손으로 키를 두드려 보다가는 다시 머리를 기울이고 생각하고 하였습니다. 그러나 다섯 번 여섯 번을 다시 하여 보았으나 아무 효과도 없었습니다. 피아노에서 울려 나오는 음향은 규칙 없고 되지 않은 한낱 소음(騷音)에 지나지 못하였습니다. 야성? 힘? 귀기? 그런 것은 없었습니다. 감정의 재뿐이 있었습니다.
"선생님 잘 안 됩니다."
그는 부끄러운 듯이 연하여 고개를 기울이며 이렇게 말하였습니다.
"두 시간도 못 되어서 벌써 잊어버린담?"
나는 그를 밀어 놓고 내가 대신하여 피아노 앞에 앉아서 아까 베낀 그 음보를 펴놓았습니다. 그리고 내가 베낀 곳부터 다시 시작하였습니다.
화염! 화염! 빈곤, 주림, 야성적 힘, 기괴한 감금당한 감정! 음보를 보면서 타던 나는 스스로 흥분이 되었습니다. 미상불 그때는 내 눈은 미친 사람같이 번득였으며 얼굴은 흥분으로 새빨갛게 되었을 것이었습니다.
즉 그때에 그가 갑자기 달려들더니 나를 떠밀쳐 버렸습니다. 그리고 자기가 대신하여 앉았습니다.
의자에서 떨어진 나는 너무 흥분되어 다시 일어날 힘도 없이 그 자리에 앉은 대로 그의 양을 쳐다보았습니다. 그는 나를 밀쳐 버린 다음에 그 음보를 들고서 읽기 시작하였습니다. 아아 그의 얼굴! 그의 숨소리가 차차 높아지면서 눈은 미친 사람과 같이 빛을 내기 시작하였습니다. 그러더니 그 음보를 홱 내어던지며 문득 벼락같이 그의 두 손은 피아노 위에 덧업혔습니다.
'C샤프 단음계'의 광포스런 '소나타'는 다시 시작되었습니다. 폭풍우같이 또는 무서운 물결같이 사람으로 하여금 숨막히게 하는 그 힘, 그것은 베토벤 이래로 근대 음악가에서 보지 못하던 광포스런 야성이었습니다. 무섭고도 참담스런 주림, 빈곤, 압축된 감정, 거기서 튀어져 나온 맹염(猛炎), 공포, 홍소―--- 아아 나는 너무 숨이 답답하여 뜻하지 않고 두 손을 홰홰 내저었습니다.
그날 밤이 새도록, 그는 흥분이 되어서 자기의 과거를 일일이 다 이야기하였습니다. 그 이야기에 의지하면 대략 그의 경력이 이러하였습니다.
그의 어머니는 그를 밴 뒤에 곧 자기의 친정에서 쫓겨 나왔습니다.
그때부터 그의 가난함은 시작되었습니다.
그러나 교양이 있고 어진 그의 어머니는 품팔이를 할지언정 성수는 곱게 길렀습니다. 변변치는 않으나마 오르간 하나를 준비하여 두고, 그가 잠자렬 때에는 슈베르트의 '자장가'로써 그의 잠을 도왔으며 아침에 깰 때는 하루 종일 유쾌히 지내게 하기 위하여 도 랜드의 '세컨드 왈츠'로써 그의 원기를 돋우었습니다.
그는 세 살 났을 적에 어머니의 품에 안겨서 오르간을 장난하여 보았습니다. 이 오르간을 장난하는 것을 본 어머니는 근근이 돈을 모아서 그가 여섯 살 나는 해에 피아노를 하나 샀습니다.
아침에는 새소리, 바람에 버석거리는 포플러잎, 어머니의 사랑, 부엌에서 국 끓는 소리, 이러한 모든 것이 이 소년에게는 신비스럽고도 다정스러워 그는 피아노에 향하여 앉아서 생각나는 대로 키를 두드리고 하였습니다.
이러한 가운데 고이 소학과 중학도 마치었습니다. 그러는 동안에 음악에 대한 동경은 그의 가슴에 터질 듯이 쌓였습니다.
중학을 졸업한 뒤에는 인젠 어머니를 위하여 그는 학업을 중지하지 않을 수가 없었습니다. 그는 어떤 공장의 직공이 되었습니다. 그러나 어진 어머니의 교육 아래서 길러난 그는 비록 직공은 되었다 하나 아주 온량한 사람이었습니다.
그리고 음악에 대한 집착은 조금도 줄지 않았습니다. 비록 돈이 없어서 정식으로 음악교육은 못 받을망정 거리에서 손님을 끄느라고 틀어 놓은 유성기 앞이며 또는 일요일날 예배당에서 찬양대의 노래에 젊은 가슴을 뛰놀리던 그이었습니다. 집에서는 피아노 앞을 떠나 본 일이 없었습니다.
때때로 비상한 감흥으로 오선지를 내어놓고 음보를 그려 본 적도 한두 번이 아니었습니다. 그러나 이상한 것은 그만치 뛰놀던 열정과 터질 듯한 감격도 음보로 그려 놓으면 아무 긴장도 없는 싱거운 음계가 되어 버리고 하였습니다. 왜? 그만치 천분이 있고 그만치 열정이 있던 그에게서 왜 그런 재와 같은 음악만 나왔느냐고 물으실 테지요. 거기 대하여서는 이따가 설명하리다.
감격과 불만 열정과 재, 비상한 흥분과 그 흥분에 대한 반비례되는 시원치 않은 결과 이러한 불만의 십 년이 지났습니다.
그의 어머니는 문득 몹쓸 병에 걸렸습니다.
자양과 약값, 그의 몇 해를 근근이 모았던 돈은 차차 줄기 시작하였습니다. 조금이라도 안락한 생활이 되기만 하면 정식으로 음악에 대한 교육을 받으려고 모아 두었던 저금은 그의 어머니의 병에 다 들어갔습니다. 그러나 그의 어머니의 병은 차도가 보이지 않았습니다.
그리하여, 그와 내가 그 예배당에서 만나기 전 해 여름 어떤 날, 그의 어머니는 도저히 회복할 가망이 없는 중태에까지 빠지게 되었습니다. 그러나 그때는 벌써 그에게는 돈이라고는 다 떨어진 때였습니다.
그날 아침, 그는 위독한 어머니를 버려 두고 역시 공장에를 갔습니다. 그러나 아무리 하여도 마음이 놓이지 않아서 일을 중도에 그만두고 집으로 돌아왔습니다. 그때는 어머니는 벌써 혼수상태에 빠져 있었습니다. 가슴이 덜컥 내려앉은 그는 황급히 다시 뛰어나갔습니다. 그러나 어디로? 무얼 하러? 뜻없이 뛰어나와서 한참 달음박질하다가, 그는 문득 정신을 차리고 의사라도 청할 양으로 히끈 돌아섰습니다.
그때였습니다. 아까 내가 말한 바 '기회'라는 것이 그때에 그의 앞에 나타났습니다. 그것은 조그만 담뱃가게 앞이었는데 가게와 안방과의 새의 문은 닫겨 있고 안에는 미상불 사람이 있을지나 가게를 보는 사람은 눈에 안 띄었습니다. 그리고 그 담배 상자 위에는 오십 전짜리 은전 한 닢과 동전 몇 닢이 놓여 있었습니다.
그는 자기로도 무엇을 하는지 몰랐습니다. 의사를 청하여 오려면, 다만 몇십 전이라도 돈이 있어야겠단 어렴풋한 생각만 가지고 있던 그는, 한번 사면을 살핀 뒤에 벼락같이 그 돈을 쥐고 달아났습니다.
그러나 그는 이십 간도 뛰지 못하여 따라오는 그 집 사람에게 붙들렸습니다.
그는 몇 번을 사정하였습니다. 마지막에는 자기의 어머니가 명재경각이니, 한 시간만 놓아 주면 의사를 어머니에게 보내고 다시 오마고까지 하여 보았습니다. 그러나, 그런 말은 모두 헛소리로 돌아가고, 그는 마침내 경찰서로 가게 되었습니다.
경찰서에서 재판소로 재판소에서 감옥으로―--- 이러한 여섯 달 동안에 그는 이를 갈면서 분해하였습니다. 자기 어머니의 운명이 어찌 되었나. 그는 손과 발을 동동 구르면서 안타까워했습니다. 만약 세상을 떠났다 하면 떠나는 순간에 얼마나 자기를 찾았겠습니까. 임종에도 물 한 잔 떠넣어 줄 사람이 없는 어머니였습니다. 애타하는 그 모양, 목말라하는 그 모양을 생각하고는 그 어머니에게 지지 않게 자기도 애타하고 목말라했습니다.
반 년 뒤에 겨우 광명한 세상에 나와서 자기의 오막살이를 찾아가매 거기는 벌써 다른 사람이 들어 있었으며 그의 어머니는 반 년 전에 아들을 찾으며 길에까지 기어나와서 죽었다 합니다.
공동묘지를 가보았으나 분묘조차 발견할 수가 없었습니다.
이리하여 갈 곳이 없이 헤매던 그는 그날도 역시 잘 곳을 찾으러 헤매다가 그 예배당(나하고 만난)까지 뛰쳐 들어온 것이었습니다.
여기까지 이야기해 오던 K씨는 문득 말을 끊었다. 그리고 마도로스 파이프를 꺼내어 담배를 피워 가지고 빨면서 모씨에게 향하였다.
"선생은 이제 내가 이야기한 가운데 모순된 점을 발견 못 하셨습니까?"
"글쎄요."
"그럼 내가 대신 물으리다. 백성수는 그만치 천분이 많은 음악가였었는데 왜 그 광염 소나타(그날 밤의 소나타를 '광염 소나타'라고 그랬습니다)를 짓기 전에는 그만치 흥분되고 긴장되었다가도 일단 음보로 만들어 놓으면 아주 힘없는 것이 되어 버리고 했겠습니까?"
"그게야 미상불 그때의 흥분이 '광염 소나타'를 지을 때의 흥분만 못한 연고겠지요."
"그렇게 해석하세요? 듣고 보니 그것은 한 해석이 되기는 합니다. 그러나 나는 그렇게 해석 안 하는데요."
"그럼 K씨는 어떻게 해석하십니까?"
"나는, 아니, 내 해석을 말하는 것보다 그 백성수한테서 내게로 온 편지가 한 장 있는데, 그것을 보여 드리리다. 선생은 오늘 바쁘시지 않으세요?"
"일은 없습니다."
"그러면 우리집까지 잠깐 같이 가보실까요?"
"가지요."
두 노인은 일어섰다.
도회와 교외의 경계에 달린 K씨의 집에까지 두 노인이 이른 때는 오후 너덧시가 된 때였었다.
두 노인은 K씨의 서재에 마주앉았다.
"이것이 이삼 일 전에 백성수한테서 내게로 온 편지인데 읽어 보세요."
K씨는 서랍에서 기다란 편지 뭉치를 꺼내어 모씨에게 주었다. 모씨는 받아서 폈다.
"가만, 여기서부터 보세요. 그 전에는 쓸데없는 인사이니까."
……(중략) 그리하여 그날도 또한 이제 밤을 지낼 집을 구하느라고 돌아다니던 저는 우연히 그 집, 제가 전에 돈 오십여 전을 훔친 집 앞에까지 이르렀습니다.
깊은 밤 사면은 고요한데 그 집 앞에서 잘 곳을 구하느라고 헤매던 저는 문득 마음속에 무서운 복수의 생각이 일어났습니다. 이 집만 아니었더면, 이 집 주인이 조금만 인정이라는 것을 알았더면, 저는 그 불쌍한 제 어머니로서 길에까지 기어나와서 세상을 떠나게 하지는 않았겠습니다. 분묘가 어디인지조차 알지 못하여 꽃 한 번 갖다가 꽂아 보지 못한 이러한 불효도 이 집 때문이외다. 이러한 생각에 참지를 못하여, 그 집 앞에 가려 있는 볏짚에다가 불을 놓았습니다. 그리고 거기 서서 불이 집으로 옮아 가는 것을 다 본 뒤에 갑자기 무서운 생각이 나서 달아났습니다.
좀 달아나다 보매 아래서는 벌써 사람이 꾀어들기 시작한 모양인데 이때에 저의 머리에 타오르는 생각은 통쾌하다는 생각과 달아나려는 생각뿐이었습니다. 그리하여 저는 몸을 숨기기 위하여 앞에 보이는 예배당 안으로 뛰어들어갔습니다.
거기서 불이 다 꺼지도록 구경을 한 뒤에 나오려다가 피아노를 보고…….
"이 보세요."
K씨는 편지를 보는 모씨를 찾았다.
"비상한 열정과 감격은 있어두 그것이 그대로 표현 안 된 것이 그것 때문이었습니다. 즉 성수의 어머니는 몹시 어진 사람으로서 어렸을 때부터 성수의 교육을 몹시 힘을 들여서 착한 사람이 되도록, 이렇게 길렀습니다그려. 그 어진 교육 때문에 그가 하늘에서 타고난 광포성과 야성이 표면상에 나타나지를 못하였습니다. 그 타오르는 야성적 열정과 힘이 음보(音譜)로 그려 놓으면 아주 힘없는, 말하자면 김빠진 술과 같이 되고 하는 것이 모두 그 때문이었습니다그려. 점잖고 어진 교훈이, 그의 천분을 못 발휘하게 한 셈이지요."
"흠."
"그것이, 그 사람 성수가, 감옥생활을 할 동안에 한 번 씻기기는 하였으나, 그러나 사람의 교양이라 하는 것은 온전히 씻지는 못하는 것이외다.
그러다가, 그 '원수'의 집 앞에서 갑자기, 말하자면 돌발적으로 야성과 광포성이 나타나서 불을 놓고 예배당 안에 숨어 서서 그 야성적 광포적 쾌미를 한껏 즐긴 다음에, 그에게서 폭발하여 나온 것이 그 '광염 소나타'였구려.
일어서는 불길, 사람의 비명, 온갖 것을 무시하고 퍼져 나가는 불의 세력―--- 이런 것은 사실 야성적 쾌미 가운데 으뜸이 되는 것이니깐요."
"……"
"아셨습니까. 그러면 그 다음에 그 편지의 여기부터 또 보세요."
……(중략) 저는 그날의 일이 아직 눈앞에 어리는 듯하외다. 선생님이 저를 세상에 소개하시기 위하여 늙으신 몸이 몸소 피아노에 앉으셔서 초대한 여러 음악가들 앞에서 제 '광염 소나타'를 탄주하시던 그 광경은 지금 생각하여도 제 눈에서 눈물이 나오려 합니다. 그때에 그 손님 가운데 부인 손님 두 분이 기절을 한 것은 결코 '광염 소나타'의 힘뿐이 아니고 선생의 그 탄주의 힘이 많이 섞인 것을 뉘라서 부인하겠습니까. 그 뒤에 여러 사람 앞에 저를 내어세우고,
"이 사람이 '광염 소나타'의 작자이며 삼십 년 전에 우리를 버려 두고 혼자 간 일대의 귀재 백○○의 아들이외다."
고 소개를 하여 주신 그때의 그 감격은 제 일생에 어찌 잊사오리까.
그 뒤에 선생님께서 저를 위하여 꾸며 주신 방도 또한 제 마음에 가장 맞는 방이었습니다. 널따란 북향 방에 동남쪽 귀에 든든한 참나무 침대가 하나, 서북쪽 귀에 아무 장식 없는 참나무 책상과 의자, 피아노가 하나씩, 그 밖에는 방 안에 장식이라고는 서남쪽 벽에 커다란 거울이 하나 있을 뿐, 덩더렇게 넓은 방은 사실 밤에 전등 아래 앉아 있노라면 저절로 소름이 끼치도록 무시무시한 방이었습니다. 게다가 방 안은 모두 꺼먼 칠을 하고, 창 밖에는 늙은 홰나무의 고목이 한 그루 서 있는 것도 과연 귀기가 돌았습니다. 이러한 가운데서 선생님은 저로 하여금 방분스러운 음악을 낳도록 애써 주셨습니다.
저도 그런 환경 아래서 좋은 음악을 낳아 보려고 얼마나 애를 썼겠습니까. 어떤 날 선생님께 작곡에 대한 계통적 훈련을 원할 때에 선생님은 이렇게 대답하셨습니다.
"자네게는 그러한 교육이 필요가 없어. 마음대로 나오는 대로 하게. 자네 같은 사람에게 계통적 훈련이 들어가면 자네의 음악은 기계화해 버리고 말아. 마음대로 온갖 규칙과 규범을 무시하고 가슴에서 터져 나오는 대로……."
저는 이 말씀의 뜻을 똑똑히는 몰랐습니다. 그러나 대략한 의미뿐은 통하였습니다. 그리하여 저는 마음대로 한껏 자유스러운 음악의 경지를 개척하려 하였습니다.
그러나 그 동안에 제가 산출한 음악은 모두 이상히도 저의 이전(제 어머니가 아직 살아 계실 때)의 것과 마찬가지로 아무러한 힘도 없는 음향의 유희에 지나지 못하였습니다.
저는 얼마나 초조하였겠습니까. 때때로 선생님께서 채근 비슷이 하시는 말씀은 저로 하여금 더욱 초조하게 하였습니다. 그리고 마음이 초조하면 초조할수록 제게서 생겨나는 음악은 더욱 나약한 것이 되었습니다.
저는 때때로 그 불붙던 광경을 생각하여 보았습니다. 그리고 그때에 통쾌하던 감정을 되풀이하여 보려 하였습니다. 그러나 그것 역시 실패에 돌아갔습니다.
때때로 비상한 열정으로 음보를 그려 놓은 뒤에 몇 시간을 지나서 다시 한번 읽어 보면 거기는 아무 힘이 없는 개념만 있고 하였습니다.
저의 마음은 차차 무거워지기 시작하였습니다. 그리고 큰 기대를 가지고 계신 선생님께도 미안하기가 짝이 없었습니다.
"음악은 공예품과 달라서 마음대로 만들고 싶은 때에 되는 것이 아니니 마음놓고 천천히 감흥이 생긴 때에……."
이러한 선생님의 위로의 말씀이 듣기가 제 살을 깎아 먹는 듯하였습니다. 그러나 제 마음상은 인제는 제게서 다시 힘있는 음악이 나올 기회가 없는 것같이만 생각되었습니다.
이러는 동안에 무위의 몇 달이 지났습니다.
어떤 날 밤중, 가슴이 너무 무겁고 가슴속에 무엇이 가득 찬 것같이 거북하여서, 저는 산보를 나섰습니다. 무거운 머리와 무거운 가슴과 무거운 다리를 지향없이 옮기면서 돌아다니다가 저는 어떤 곳에서 커다란 볏짚 낟가리를 발견하였습니다.
이때의 저의 심리를 어떻게 형용하였으면 좋을지 저는 모르겠습니다. 저는 무슨 무서운 적(敵)을 만난 것같이 긴장되고 흥분되었습니다. 저는 사면을 한번 살펴보고, 그 낟가리에 달려가서 불을 그어서 놓았습니다. 그리고 갑자기 무서움증이 생겨서 돌아서서 달아나다가, 멀찌가니까지 달아나서 돌아보니까, 불길은 벌써 하늘을 찌를 듯이 일어났습니다. 왁, 왁, 꺄, 꺄, 사람들이 부르짖는 소리도 들렸습니다. 저는 다시 그곳까지 가서, 그 무서운 불길에 날아 올라가는 볏짚이며, 그 낟가리에 연달아 있는 집을 헐어 내는 광경을 구경하다가 문득 흥분되어서 집으로 돌아왔습니다.
그날 밤에 된 것이 '성난 파도'이었습니다.
그 뒤에 이 도회에서 일어난, 알지 못할 몇 가지의 불은, 모두 제가 질러 놓은 것이었습니다. 그리고, 불이 있던 날 밤마다 저는 한 가지의 음악을 얻었습니다. 며칠을 연하여 가슴이 몹시 무겁다가 그것이 마침내 식체와 같이 거북하고 답답하게 되는 때는 저는 뜻없이 거리를 나갑니다. 그리고 그러한 날은 한 가지의 방화사건이 생겨나며 그날 밤에는 한 곡의 음악이 생겨났습니다.
그러나 그것도 번수가 차차 많아 갈 동안, 저의, 그 불에 대한 흥분은 반비례로 줄어졌습니다. 온갖 것을 용서하지 않는 불꽃의 잔혹함도, 그다지 제 마음을 긴장시키지 못하였습니다.
"차차, 힘이 적어져 가네."
선생님께서 제 음악을 보시고 이렇게 말씀하신 것이 그러한 때였습니다.
그러나, 저는 게서 더할 도리가 없었습니다. 하는 수 없이 저는 한동안 음악을 온전히 잊어버린 듯이 내버려두었습니다.
모씨가 성수의 마지막 편지를 여기까지 읽었을 때에, K씨가 찾았다.
"재작년 봄에서 가을에 걸쳐서, 원인 모를 불이 많지 않았습니까. 그것이 죄 성수의 장난이었습니다그려."
"K씨는 그것을 온전히 모르셨습니까?"
"나요? 몰랐지요. 그런데, 그 어떤 날 밤이구려. 성수는 기대에 반해서, 우리집으로 온 지 여러 달이 됐지만, 한 번도 힘있는 것을 지어 본 일이 없겠지요. 그래서, 저 사람에게 무슨 흥분될 재료를 줄 수가 없나 하고 혼자 생각하며 있더랬는데, 그때에 저―편―"
K씨는 손을 들어 남편 쪽 창을 가리켰다.
"저―편 꽤 멀리서 불붙는 것이 눈에 뜨입디다그려. 그래서 저것을 성수에게 보이면, 혹 그때의 감정(그때는, 나는 그 담배 장수네 집에 불이 일어난 것도 성수의 장난인 줄은 꿈에도 생각 안 했구료)을 부활시킬지도 모르겠다, 이렇게 생각하구 성수의 방으로 올라가려는데, 문득 성수의 방에서 피아노 소리가 울려 나옵니다그려. 나는 올라가려던 발을 부지중 멈추고 말았지요. 역시 C샤프 단음계로서, 제일곡은 뽑아 먹고, 아다지오에서 시작되는데, 고요하고 잔잔한 바다, 수평선 위로 넘어가려는 저녁 해, 이러한 온화한 것이 차차 스케르초로 들어가서는 소낙비, 풍랑, 번개질, 무서운 바람 소리, 우레질, 전복되는 배, 곤해서 물에 떨어지는 갈매기, 한번 뒤집어지면서 해일에 쓸려 나가는 동네 사람의 부르짖음―--- 흥분에서 흥분, 광포에서 광포, 야성에서 야성, 온갖 공포와 포학한 광경이 눈앞에 어릿거리는데, 이 늙은 내가 그만 흥분에 못 견디어, 뜻하지 않고 '그만두어 달라'고 고함친 것만으로도 짐작하시겠지요. 그리고 올라가서 보니깐, 그는 탄주를 끝내고 피곤한 듯이 피아노에 기대고 앉아 있고, 이제 탄주한 것은 벌써 '성난 파도'라는 제목 아래 음보로 되어 있습디다."
"그러면 성수는 불을 두 번 놓고, 두 음악을 얻었다는 말씀이지요?"
"그렇지요. 그러고, 그 뒤부터는 한 십여 일 건너서는 하나씩 지었는데, 그것이 지금 보면, 한 가지의 방화사건이 생길 때마다 생겨난 것이었습니다. 그러나, 그의 편지마따나, 얼마 지나서부터는 차차 그 힘과 야성이 적어지기 시작했지요. 그래서―---"
"가만계십쇼. 그 사람이 그 다음에도 '피의 선율'이나 그 밖에 유명한 곡조를 여러 개 만들지 않았습니까?"
"글쎄 말이외다. 거기 대한 설명은 그 편지를 또 보십쇼. 여기서부터 또 보시면 알리다."
……(중략) ××다리 아래로서 나오려는데, 무엇이 발길에 채는 것이 있었습니다. 성냥을 그어 가지고 보니깐, 그것은 웬 늙은이의 송장이었습니다. 저는 그것이 무서워서 달아나려다가, 돌아서려던 발을 다시 돌이켰습니다. 그리고,
선생님은 이제 제가 쓰는 일을 이해하여 주실는지요. 그것은 너무도 기괴한 일이라 저로서도 믿어지지 않는 일이었습니다. 그 송장을 타고 앉았습니다. 그리고 그 송장의 옷을 모두 찢어서 사면으로 내어던진 뒤에, 그 벌거벗은 송장을, (제 힘이라 생각되지 않는) 무서운 힘으로써 높이 쳐들어서, 저편으로 내어던졌습니다. 그런 뒤에는, 마치 고양이가 알을 가지고 놀 듯, 다시 뛰어가서 그 송장을 들어서, 도로 이편으로 던졌습니다. 이렇게 몇 번을 하여 머리가 깨지고, 배가 터지고―--- 그 송장은 보기에도 참혹스러이 되었습니다. 그리하여 그 송장을 다시 만질 곳이 없이 된 뒤에, 저는 그만 곤하여 그 자리에 앉아서 쉬려다가 갑자기 마음이 긴장되고 흥분되어서, 집으로 달려왔습니다.
그날 밤에 된 것이 '피의 선율'이었습니다.
"선생은 이러한 심리를 아시겠습니까?"
"글쎄요."
"아마, 모르실걸요, 그러나 예술가로서는 능히 머리를 끄덕일 수 있는 심리외다. 그리고 또 여기를 읽어 보십시오."
……(중략) 그 여자가 죽었다는 것은 제게는 사실 뜻밖이었습니다.
저는, 그날 밤 혼자 몰래 그 여자의 무덤을 찾아갔습니다. 그리고 칠팔 시간 전에 묻어 놓은 그의 무덤의 흙을 다시 파서 그의 시체를 꺼내어 놓았습니다.
푸르른 달빛 아래 누워 있는 아름다운 그의 모양은 과연 선녀와 같았습니다. 가볍게 눈을 닫고 있는 창백한 얼굴, 곧은 콧날, 풀어헤친 검은 머리―--- 아무 표정도 없는 고요한 얼굴은 더욱 처염함을 도왔습니다. 이것을 정신이 없이 들여다보고 있던 저는 갑자기 흥분이 되어, 아아, 선생님 저는 이 아래를 쓸 용기가 없습니다. 재판소의 조서를 보시면 저절로 아실 것이올시다.
그날 밤에 된 것이 '사령(死靈)'이었습니다.
"어떻습니까?"
"……"
"네?"
"……"
"언어도단이에요? 선생의 눈으로는 그렇게 뵈시리다. 또 여기를 읽어 보십쇼."
……(중략) 이리하여 저는 마침내 사람을 죽인다 하는 경우에까지 이르렀습니다. 그리고 한 사람이 죽을 때마다 한 개의 음악이 생겨났습니다. 그 뒤부터 제가 지은 그 모든 것은 모두 다 한 사람씩의 생명을 대표하는 것이었습니다.
"인전 더 보실 것이 없습니다. 그런데 그만큼 보셨으면 성수에 대한 대략한 일은 아셨을 터인데, 거기 대한 의견이 어떻습니까?"
"……"
"네?"
"어떤 의견 말씀이오니까?"
"어떤 '기회'라는 것이 어떤 사람에게서, 그 사람의 가지고 있는 천재와 함께, '범죄 본능'까지 끄을어내었다 하면, 우리는 그 '기회'를 저주하여야겠습니까 혹은 축복하여야겠습니까? 이 성수의 일로 말하자면 방화, 사체 모욕, 시간, 살인, 온갖 죄를 다 범했어요. 우리 예술가협회에서 별로 수단을 다 써서 정부에 탄원하고 재판소에 탄원하고 해서 겨우 성수를 정신병자라 하는 명목 아래 정신병원에 감금했지, 그렇지 않으면 당장에 사형이 아닙니까. 그런데 이제 그 편지를 보셔도 짐작하시겠지만 통상시에는 그 사람은 아주 명민하고 점잖고 온화한 청년입니다. 그러나, 때때로 그, 뭐랄까, 그 흥분 때문에 눈이 아득하여져서 무서운 죄를 범하고 그 죄를 범한 다음에는 훌륭한 예술을 하나씩 산출합니다. 이런 경우에 우리는 그 죄를 밉게 보아야 합니까, 혹은 그 범죄 때문에 생겨난 예술을 보아서 죄를 용서하여야 합니까?"
"그게야 죄를 범치 않고 예술을 만들어 냈으면 더 좋지 않습니까?"
"물론이지요. 그러나 이 성수 같은 사람도 있는 것이니깐 이런 경우엔 어떻게 해결하렵니까?"
"죄를 벌해야지요. 죄악이 성하는 것을 그냥 볼 수는 없습니다."
K씨는 머리를 끄덕였다.
"그렇겠습니다. 그러나 우리 예술가의 견지로는 또 이렇게 볼 수도 있습니다. 베토벤 이후로는 음악이라 하는 것이 차차 힘이 빠져 가서 꽃이나 계집이나 찬미할 줄 알고 연애나 칭송할 줄 알아서 선이 굵은 것은 볼 수가 없이 되었습니다.
게다가 엄정한 작곡법이 있어서 그것은 마치 수학의 방정식과 같이 작곡에 대한 온갖 자유스런 경지를 제한해 놓았으니깐 이후에 생겨나는 음악은 새로운 길을 개척하기 전에는 한 기술이 될 것이지 예술이 될 수는 없습니다. 예술가에게는 이것이 쓸쓸해요. 힘있는 예술, 선이 굵은 예술, 야성으로 충일된 예술―---는 이것을 기다린 지 오랬습니다. 그럴 때에, 백성수가 나타났습니다. 사실 말이지 백성수의 그새의 예술은 그 하나하나가 모두 우리의 문화를 영구히 빛낼 보물입니다. 우리의 문화의 기념탑입니다. 방화? 살인? 변변치 않은 집개, 변변치 않은 사람개는 그의 예술의 하나가 산출되는 데 희생하라면 결코 아깝지 않습니다. 천 년에 한 번, 만 년에 한 번 날지 못 날지 모르는 큰 천재를, 몇 개의 변변치 않은 범죄를 구실로 이 세상에서 없이하여 버린다 하는 것은 더 큰 죄악이 아닐까요. 적어도 우리 예술가에게는 그렇게 생각됩니다."
K씨는 마주앉은 노인에게서 편지를 받아서 서랍에 집어넣었다. 새빨간 저녁 해에 비치어서 그의 늙은 눈에는 눈물이 반득였다.
a photo-synata
Kim Dong In
The reader can now think of my story as something that happened somewhere in Europe. Or you can think of it as a story of a Joseon Dynasty coming into the stage in forty-fifty years. But I don't know if this has happened anywhere on this planet, I don't know if there is, or there may be, there's only possibility -- -- -- that's enough to know.
So, you can think of me as the main character of the story here, Baek Seong-su, or Albatross. You may consider it a burden. Or you can think of it as a homo or kimura. But if you think that it's from a human world with an animal called a human being...….
On this premise, let's start my story.
"Do you know that opportunity (chance) can ruin and thrive?"
"Yes, I don't think it's a matter to study."
"Well, let's say there's a store here. But when a gentleman happened to be passing by in front of him when he had no owner, no servant, and he was all empty -- he was a decent man with a fortune and a reputation -- doesn't he look into an empty store or think like this? I'll have enough of a thief to go in, no one will know if I go in and steal it, why leave the house so empty?...after thinking about it, or perhaps, as a sudden perversion, you might have picked up a little thing (which is unchangeable and unambitious) and put it in your pocket."
"Well."
"There is, there is."
It was one summer evening. Two old men were sitting by a river in a suburb where they left town. It was the famous music critic, Mr. K, who advocated the opportunism. The listener used to be a sociopath.
"Well, do you think?"
"Yes, it is. Assuming that there is one way or the other, in that case?"
"The Eastern proverb says you shouldn't tie the new leash again, so will the gentleman take the responsibility?"
"But what if he thinks he's a decent man and he wouldn't have cared for it if it weren't for such an absolute weird chance?"
"……"
"In other words, sin is in opportunity, and you can't punish the intangible object of opportunity, so you have to recognize the gentleman as the perpetrator now."
"Yes."
"Another thing -- -- a human genius, in some cases, doesn't appear forever without an opportunity, and if that opportunity brings out a person's genius and criminal instincts from one person at a time, should we curse that opportunity or bless it?"
"Well."
"Do you know a man named Baek Seong-su?"
"Baek Seong-su? Well, I don't remember."
"As a composer---"
"Yes, I remember. You mean the author of the famous Sonatas?"
"Yes, do you know where he is now?"
"I don't know. There was a saying that he was crazy---"
"Yes, I'm in a × mental hospital, and I'll tell you about his life story and give me your opinion as a socialist."
The father of Baek Seong-su, whom I am about to talk to, was also a thousand-strong musician. I used to be a classmate with him, but I've already seen enough of him since I was a student. He majored in composition and sometimes composed himself and played the piano alone in the middle of the night, making us stand up unexpectedly. And we were shivering at the wild tune that came out in the middle of the night.
He was a wild man. The rabid wildness is sometimes nothing but a slap in the face, a bar near our school, and all shopkeepers have never been beaten or beaten by him. Such wildness was imbued in his music, and rather its wild power made his art shine more.
But after he graduated from school, the wildness developed elsewhere. Alcohol! Alcohol! It was scary. From morning to evening, from evening to morning, the cup of wine did not leave his mouth. And then they drink, they lose to women, they get detained at the police station, they come out and they do the same thing.….
Works? What are they all? After drinking, I sometimes sat down on the piano and improvised a drink, but now that I think about it, there were a lot of things that would be good for the ear to attack people, but each of us was busy paving the way, so I never dreamed of copying every improvisation of the drunkard.
We have advised him to abstain from drinking at times for his future, but what good is a friend's recommendation to such a wild man?
"Drinking? Alcohol is music!"
Then he laughs and runs back to the bar.
Seventy-eight years after that, he became a total wreck. His hands trembled if he could not drink. My eyes are crossed. And when the alcohol went in, when the alcohol went in, he went into the frenzy. Of course, he grabbed someone and poured them into his mouth. Then I lie down anywhere and sleep.
In fact, I was a genius. There were sighs in our birds that sometimes thought of his genius and regretted it, but we didn't know there was a genius in the world who was afraid of it.
In the meantime, he had a relationship with a girl from a certain family and even had a child. But I didn't see her, and unfortunately I died of a heart attack.
It was Baek Seong-su who came out to the world as a rich man.
But we only heard of the rumor that he was born in the world, but since his father died, we have not heard of his mother. No, rather than not knowing, the family's affairs have been completely forgotten in our heads.
Thirty years have passed.
How can you tell the full story of the transformation of thirty years when the mountain stream changes in ten years? In the meantime, I wiped my name. As you know, K is a music critic who picks the first finger in A sound leading critic, K, is the authority of the music industry in this country, and my one word is right even if it's a judgment that determines the value of a musician. Many musicians grew up under my hands and many became famous as my maps.
It was an early spring day two years ago.
At that time, I had a habit of going to the ○○ chapel for hours during the quiet nights and spending time meditating. A house standing alone on a hill, sitting alone in the middle of a quiet night, it was a gloomy house that would not enter unless someone had a strange temper like me, who could hear nothing but the sound of a broken pigeon's wings and occasional thuds from a pillar. But for someone who enjoys meditation like me, it was a house with everything that was hard to find elsewhere. A lonely, quiet, somber, occasional mysterious sound, and sometimes a startling whistle in the distance....and that's a lot, and there was a piano in this chapel. There is an organ in the chapel, but where there is a piano is not easy, so it was fun to go to the piano and play a tune when there was some excitement.
That night (Maybe it's past 2:00) I'm closing my eyes and enjoying the quiet taste in the chapel, and suddenly I hear a sneeze coming from down there. When I opened my eyes, I saw a house under the hill caught fire and people came and went. It was a big fuss.
Now, I don't know what to say, but it's not too far away, and it's nice to watch it burn. The rising fire and spreading smoke, the flying sheep of the fire, the pillars of the fire, the invoices of the house, the swarm of the jaundiced people, what if you think about it, it's going to be a try and a music. Once upon a time, when Nero looked at the flame of Rome, he sang with a broom, which was not to be blamed from the musician's point of view.
I got excited when I saw the fire.
......I'm going to follow Nero's example I was looking at the fire with this dim view.
That's when I heard a sudden clatter, and a young man ran in like a wreck, opening the door to the chapel. And he looked around like a man who was surprised, but he didn't see me, so he hid in a window over there and looked out for a fire.
I couldn't move either. He's not a bad guy, either way. You can only admit to being an arsonist or a thief. So he sighed when I told him to stand still. And as he stretched his arms out and tried to get out of the way, he saw that there was a piano next to him, and he would drag the teacher and sit down in front of the piano. I was attracted to that place by my professionally. So I said, "Let's see what you're doing." He opened the lid and took a test. And after a while, I will be fat again and test it.
From this point on, his breathing began to rise. Shivering like a man of great excitement, he took his hands on his height like lightning and covered The next moment was the beginning of the C-sharp monotonic Allegro.
At first, I was just looking at his shape with interest, and as soon as the Allegro rang out, my mind was tense and excited until the very end.
It was a pure wild sound. To call it as music, it was too powerful with no technique. But if it wasn't music, it was too painful, too heavy, and it contained It was a heavy, somber sound, like the sound of the night-end bell, and a terrible expression of emotion that gave people the chills, like the cry of a beast. Ah, that wild power and masculine cry, the pitiful crease and pain hidden beneath it, the expression of innocence and no finesse!
I sank into the seat all of a sudden. And as an instinct of a musician, I unintentionally took out a misnomer and a pencil from my pocket. My pencil jumped on the wrong side of the paper as the piano rang.
Poverty that started at a faster rate, there was a lingering, dying flame-like life, the compressed emotions of the Wanseojo that passed through, and a sudden burst of light. And there's the soft Pleasure Hongso -- -- so, the main flower -- the coal Moreover, the compressed emotions that appear in them, the misery that the gouging or raging flames bring to the human mind, and the Kwangpo Fortress reminded me of a wild man who had yet to bathe in the secret of what is called civilization.
Even after the coal-burning was over, I sat absent-mindedly. Of course, if you think you have any musical talent, you will now know that the sonata is a person who has not received any proper training about music, and that the sonata is just a person who has a genius impromptu experience. Without resolution, it is a loose sonata that can be bold and ignorant if it is bold and ignorant, as it is mixed with hwahyeon (Hwahyeon) and Opaldo (Hwahyeon) which is also a gold rule (Hwahyeon (Hwahwaji).
What struck me at this moment was Back○, who died of a heart attack 30 years ago. As his music, if I could just pull out the orthodox training and put more wildness in it, it would be like the musician in front of me right now. The power and loose expression and wildness of the ear that seem to be overtaking people -- -- this was a treasure hard to get for a modern musician.
When I was drunk and sitting in a state of confusion, I got up and went to the piano and put my hand on his shoulder. He stood up in amazement and saw my face as he sat in a very difficult position after riding a tune.
"How old are you?"
I asked him the first word. As for me, I couldn't think of anything else but this. He looked at my face in the moonlight coming from the high window and turned his head.
"Are you hungry?"
I asked him the second time.
He jumped to his feet like a clamor. Then I looked straight at my moonlit face,
"Oh, aren't you Mr. K?"
And he grabbed me. That's why.
"I've always seen it in pictures, but...…."
And he turned his head again, letting go of me.
At that moment, as soon as he turned his head, I saw his face for the first time in the moonlight. And I unexpectedly found my friend, Back○, who died there thirty years ago.
"Come on, what's your name?"
"Baek Seong-su..."
"Baek Seong-su? Isn't he the son of the Back○? Thirty years ago, you left the world before you came out...…."
He lifted his head sharply.
"What? Teacher, how do you know?"
"Are you the son of Back○? They look alike. I'm with your father. Alas, he is also the father's son."
He sighed and crumpled his head.
I returned home that night with the beast.
And even though it goes against all the laws of composition, it was a waste to throw away a sonata filled with power, passion and wildness, so I ordered him to sit on the piano once again. What I copied in the chapel earlier was to copy the former because it was almost where Allegro ended.
He sat facing the piano and tilted his head. I tried to hit the key with my hand a few times and then I tilted my head again and thought. But I tried it five or six times and it didn't work. The sound from the piano was nothing more than a noise without rules. Wildness? Power? Ears? There was no such thing. There was nothing but emotion.
"Teacher, it's not working well."
He bowed his head in shamefully tenderness and said:
"You forgot in less than two hours?"
I pushed him aside and sat in front of the piano on my behalf and unfolded the note I had copied earlier. And I started from where I copied.
Flame! Flame! Poverty, castration, wild power, bizarre incarceration! I got excited while I was riding the music. At that time my eyes flashed like crazy and my face would have turned red with excitement.
That's when he suddenly ran in and pushed me away. And he sat on his behalf.
When I fell from the chair, I was so excited that I looked at his sheep as I sat down in the seat without the strength to get back up. He pushed me away and began to read the note. Ah, his face! As his breath gradually rose, his eyes began to glow like a madman. Then he jerked the note and suddenly, like a bolt of lightning, his hands were on the piano.
The frenzied sonata of the C-sharp monotone system has resumed. The power that stifles people like stormy or terrible waves, it was a wild wild wildness not seen in modern musicians since Beethoven. Scary and disastrous gnats, poverty, compressed emotions, the onslaught that came out of it, the fear, the measles -- ah, I was so suffocating that I accidentally shook my hands.
All night long, he was excited and told every word of his past. Based on the story, his career was roughly like this.
His mother was soon driven out of her own home after he was dumped.
That's when his poverty began.
However, his cultured and immature mother raised Sung-soo beautifully, even though she was selling. With an organ ready, he helped him sleep as Schubert's lullaby when he slept, and boosted his spirits as Do Land's Second Waltz to keep him entertained all day when he woke up in the morning.
When he was three years old, he fell into his mother's arms and saw the organ. After watching this organ play, my mother managed to save money and bought a piano when he was six years old.
In the morning, birds chirping, poplar leaves rustling in the wind, mother's love, soup boiling in the kitchen, all these things were mysterious and friendly for this boy, so he sat on the piano and tapped his key as he could think of it.
Among these, I have finished my studies and middle school. Meanwhile, his longing for music exploded in his heart.
After graduating from middle school, he was forced to quit school for his mother. He became a factory worker. But he was raised by his mother's education, and although he became a workman, he was a very gentle man.
And the obsession with music hasn't decreased at all. Although he had no money, he was playing in front of the Yoongi, which was played to attract customers on the street, or he was playing the song of the choir in the chapel on Sunday. I never left the piano at home.
Sometimes, I made a typo and drew a note with great emotion. But strangely enough, the passion that I had played with, the emotion that bursts and the notes that I had drawn became a bland sound system without any tension. Why? He's got a thousand people and a lot of passion, and you're going to ask him why he's got all that ash and stuff. I will explain it later.
Ten years of this discontent have passed, as a result of an unrelenting reaction to emotion, discontent, passion, ashes, extraordinary excitement and excitement.
His mother suddenly fell ill.
The amount of money he had been saving for years, nourishing and medicine, began to trickle down. As soon as he had a little comfort, his savings, which he had collected for formal education on music, went into his mother's illness. But his mother's illness did not improve.
So, one summer day before he and I met in the chapel, his mother was in a critical condition with no hope of recovery. But that was when he had run out of money.
That morning, he abandoned his critical mother and went to the factory again. But I couldn't relax at all, so I quit my job in the middle and came home. By then, she was already in a coma. His heart dropped and he rushed back. But where? What for? He ran out of nowhere and ran for a long time, then suddenly he came to his senses and turned around to ask for a doctor.
That's when it happened. What I said earlier, the opportunity appeared in front of him. It was in front of a small cigarette shop, and the doors of the bird in the shop and the master bedroom were closed, and there was no one who could see the store. And on top of the cigarette box was a 50 year old silver coin and a few coins.
He didn't even know what he was doing. He had a vague notion that he needed money even a few decades ago to come to see a doctor, but he took it and ran away with it like a bolt from the blue.
But he did not run for twenty minutes and was caught by the man who was following him.
He begged several times. At the end of the day, his mother had a stroke of fame, so if you let her go for an hour, she sent the doctor to her and went back to Omago. However, all those words went back to nonsense, and he finally went to the police station.
From the police station to the courts to the courts to the prisons -- -- during these six months, he took it apart by grinding his teeth. What has become of his mother's fate? He felt sorry as he was stamping his hands and feet. If he had passed away, how much would he have found himself the moment he left. She was a mother who had no one to pour her a glass of water on her. He thought of the shape of his heart, the shape of his thirst, and he was so anxious and thirsty that he would not be beaten by his mother.
Half a year later, he came out into the light of the world and found another man there, and his mother crawled out to the streets looking for her son half a year ago and died.
I've been to a cemetery, but I haven't even found one.
As he had no place to go, he was searching for a place to sleep and ran into the chapel (which he met with me.
Mr. K, who had been talking so far, suddenly stopped talking. Then he took out the Mados pipe, smoked it, washed it, and headed for Mr. Mo.
"Didn't you see any inconsistencies in what I said now?"
"Well."
"Then I'll ask for it. Why would he be so excited and nervous before he built the Sonatas that night, but once he made them into notes, he would become so weak?"
"That's why the excitement of the fire was not just the excitement of building a 'gwang-yeom Sonata.'"
"That's how you interpret it? It sounds like an interpretation. But I don't interpret it that way."
"Then how do you interpret it, Mr. K?"
"I, no, have a letter from the people-su to me rather than to say my interpretation, and I will show it to you. Aren't you busy today?"
"I don't have a"
"Then why don't you come with me for a moment?"
"Let's go."
The two old men stood up.
It was when the two old men became nearsighted in the afternoon, reaching Mr. K's house on the border between the city and the suburbs.
The two old men sat face to face in Mr. K's study.
"This is a letter from Baek Seong-su to me a couple of days ago, read it."
Mr. K took a long bundle of letters out of the drawer and gave them to Mr. Mo. Mr. Mo took it and opened it.
"Wait, see from here. Before that, it's useless."
And so that day, I went around looking for a house to stay at night, and I happened to come to that house, the house where I had stolen about 50 years ago.
I was searching for a place to sleep in front of the house in the calm of the deep night, and suddenly I had a terrible idea of revenge. If it weren't for this house, if I knew that the owner of this house was a little compassionate, I wouldn't have crawled out to the streets as my poor mother. This house is the only reason why the house is so ill-effects that it has never been able to even know where the graves are. He was unable to endure these thoughts, and he set fire to the straw that was hidden in front of the house. And after I stood there and saw the fire move to my house, I suddenly had a scary thought and ran away.
It seemed that people had already begun to entice under the bonnet, and all I could think about was that the burning thought in my head was pleasant and that I was trying to run away. So I ran into the chapel in front of me to hide.
After watching the lights go out there, I was going to come out and watch the piano...….
"Look at this."
Mr. K found Mr. Mo looking at the letter.
"It was because there was an extraordinary passion and emotion, but it didn't express it as it was. In other words, Seong-su's mother is a very young person, and she has been raising him to be a good person since she was a child.Yes, because of that poor education, he could not see the light and wild nature of his birth in the sky. It was all because of that burning wild passion and power that would turn into a very weak, so to speak, stale drink.Yes, a gentle and gentle lesson, which has left him unable to exercise his genius"
"Hmm."
"It was washed once while his holy water was in prison, but man's culture was not entirely washable.
Then, suddenly, in front of the enemy's house, the wild and the rabble suddenly appeared, so to speak, and hid in the chapel with fire, and enjoyed the wild fanatical delight, and it was the mineral sonata that exploded from him.
The rising flames, the screams of men, the forces of fire that spread out in defiance of everything -- because this is actually the number one source of wild pleasures."
"……"
"Okay, then look at the letter from here again."
......(Interim) I feel like I'm still young for that day. The scene where my old body sat down on the piano to introduce me to the world and groaned in front of all the musicians I invited, tears are coming out of my eyes now thinking about it. Would you ever deny that your two guests passed out at the time, not just the power of the "glow Sonata" but also the power of your coal? Then I stood up in front of the crowd.
He is the author of 'The Mineral Sonata' and is the son of Back○, a talented man who left us alone 30 years ago."
How can I forget the feelings of those days when you introduced me to me?
After that, the room that you decorated for me was also the room that best suits my mind. In a spacious north-facing room, there's one oak bed in the southeast ear, and one oak table, chair, and piano in the northwest ear, and there's only one big mirror in the southwest wall, and in fact, the large room was a horrifying room that would be creepy if you were sitting under the light at night. In addition, all the rooms were painted white, and there was an old oak tree standing outside the window. Among these things, my teacher tried to give me some loose music.
How hard would I have tried to produce good music under such circumstances? One day, when I wanted to train you in a systematic way about composing, you said,
"You don't need that kind of education. Do as you please. If someone like you goes through systematic training, your music will be mechanized. You can ignore all the rules and norms you want and just pop out of your heart.…."
I didn't know exactly what this meant. But only roughly meaning worked. So I tried to carve out a place of free music at my disposal.
But in the meantime, all the music I've produced was strangely nothing more than a little bit of powerless play in my old days.
How nervous I must have been. Sometimes the similar words you say made me more nervous. And the more nervous I was, the more vulnerable the music was.
I sometimes thought about the burning scene. And I tried to repeat the feeling that I felt at the time. But it also failed.
Sometimes, after painting the notes with extraordinary passion, I read them over a few hours, and there was only a concept that had no power.
My mind began to become heavier gradually. And I felt sorry for the teacher who had high expectations.
"Music is different from crafts, so it's not a time when you want to make it at will, so it's a time when you feel relaxed and slow...…."
The teacher's words of consolation seemed to eat my flesh off. But in my mind, I just felt like I never had a chance to play powerful music again.
A few months have passed since then.
One night, my heart was so heavy and I felt as if it were full of something, I went for a walk. I walked around carrying heavy heads, heavy breasts and heavy legs aimlessly, and I found a huge grain of straw somewhere.
I don't know how to describe my psychology at this time. I was nervous and excited as if I had met some scary enemy. I went through the amnesty, ran to the grain, drew a fire, and put it there. Then suddenly he became afraid, turning around and running away, and looking back, the flames were already in the sky I could hear people screaming. I went back there and saw the straw that flew up in the terrible flames, and I was suddenly excited and came back home.
What happened that night was the angry waves.
After that, some unknown fire that took place in this town was all mine. And every night of the fire, I got a piece of music. For a few days, when my heart is so heavy that it finally becomes as uncomfortable and stuffy as my diet, I go out on the street without meaning to. And on that day, there was one arson attack, and that night there was one song.
But as the number went by, my excitement, the fire, was reduced to a inverse proportion. The cruelty of the flames, which did not forgive everything, did not make my heart tense.
"Cha-cha, I'm losing my strength."
That's when you looked at my music and said, "That's what happened.
However, I couldn't add up to it. I was forced to leave the music as if it had been completely forgotten for a while.
When Mr. Mo read Sung-soo's last letter here, Mr. K found him.
"Wasn't there a lot of unknown fire in the spring and fall of last year? That was the trick of the holy convict.Draw."
"Mr. K didn't know it all?"
"Me? I didn't know. By the way, one night it's a night. Seong-su has been here for months, contrary to expectations, but he has never built anything powerful. So, I was thinking to myself, "Can't you give him any material to be excited about."
Mr. K raised his hand and pointed to the window on his husband's side.
"I can see the fire coming from quite a distance over thereYes. So if you show that to Seong-su, you might resurrect the emotion of the day (then, I never dreamed that the fire at the tobacco maker's house was a joke for him), and then you go up to his room, and then you hear the piano playing out of his room.Yes, I stopped trying to climb. As a C-sharp monometer, the first song begins at Adagio, the calm, calm sea, the evening to cross the horizon, the gentle one enters into the Cha Schercho, the sonar rain, wind, lightning, the thundering wind, the graying boat, the gulls falling into the water in difficulty, the wild man's wildness, the wildness of the wild-eyed wild man's mind. And when I went up, he sat tiredly leaning on the piano after the tantrum, and now what's there is already a note under the title 'Angry Wave.'"
"Then Seong-su put the lights on twice and got two music?"
"Yes, and then, after that, I built one, about a dozen days away, and that's what happens every time there's a single arson attack. But, as far as his letter was concerned, his strength and wildness began to decrease. So---"
"Wait. Didn't he make several famous tunes after that?"
"Well, it doesn't make sense. Look at the letter again for an explanation of it. If you see it from here again, you'll know."
...... (Interim) × × I was about to come out under the bridge, and there was a kick. By the way of the match, it was an old man's invoice. I was scared of it, so I tried to run away, but I turned my foot back. And
I wonder if you'll understand what I'm It was so bizarre that I couldn't believe it. I sat on the invoice. Then he tore all the clothes of the invoice and threw them out to the side, and then he lifted the naked invoice high with a terrible force, which he did not think was his power, and threw it over there. Then, as if the cat were playing with the eggs, he ran back and picked up the invoice and threw it over the road. You do it so many times, your head breaks, your stomach explodes -- -- and the invoice has become horrible to look at. So after I had no place to touch the invoice again, I was so tired that I sat there to rest that I suddenly felt nervous and excited that I ran home.
What happened that night was the melody of blood.
"Do you understand this psychology?"
"Well."
"Maybe, you don't know, but as an artist, it's an extra psychology that can nod your head well. And read here again."
...... it was actually a surprise to me that she was dead.
That night, I sneaked into her grave. Then he dug up the dirt of his tomb 78 hours ago and took his body out.
Lying in the blue moonlight, his beautiful shape was like a fairy. A pale face with light closed eyes, straight nose, loose black hair -- -- a still face with no expression helped with more decadence. I'm suddenly excited to look into this, and I don't have the courage to write it down. You'll find out by looking at the court's order.
What happened that night was the Command.
"How is it?"
"……"
"Yes?"
"……"
"Are you a linguist? That's what you see in your teacher's eyes. Read here again."
...... (Interim) So I've come to the point where I finally kill people. And every time a person died, one music was born. Since then, everything I've built has been representative of each and every life.
"There's nothing more to see. But if you've seen that much, you've probably seen the rough stuff about holy water. What's your opinion on that?"
"……"
"Yes?"
"What's your opinion?"
"Should we curse, or bless, an opportunity, if a person brings out the criminal instinct, along with the genius that he has? As for this holy water, he committed arson, insults, time, murder, all kinds of crimes. Our Artists Association has used very little means to petition the government, to petition the court, and put Seong-su in a mental hospital in the name of a psychopath, otherwise it's the death penalty. Now, as you can see from the letter, he is usually a very bright, gentle, gentle young man. But sometimes the excitement, it makes the eyes hazy, it commits a terrible crime, and then it produces a fine art one by one. Should we detest the sin in this case, or should we forgive it for its art?"
"Isn't it better to make art without committing a crime?"
"Of course, but there are people like this holy water, so how do you deal with this?"
"You have to punish the crime. You can't just watch the rise of sin."
Mr. K nodded his head.
"I will. But from the artist's point of view, it's also like this. Since Beethoven, music has gradually lost its strength, and I know how to praise flowers and girls and praise Yeon-na, so I can't see the thick lines.
And there's a strict method of composition that limits all the free-spirited experiences of composing, like the equation of mathematics, so the music that comes after it will be a skill, not an art, until it breaks a new path. For an artist, it's lonely. Powerful art, bold art, wild art -- -- has been waiting for this. Then, Baek Seong-su appeared. In fact, each and every one of them is a treasure that will permanently illuminate our culture. It is a memorial tower for our culture. Fire? Murder? A humble dog, a humble dog, is never a waste to sacrifice one of his art to be calculated. Isn't it a greater sin to abandon a great genius who may not fly once every thousand years and once every 10,000 years without a few petty crimes in this world under the pretext of being lost? At least that's what we think of our artists."
Mr. K received a letter from an old man who sat opposite him and put it in a drawer. Tears welled up in his old eyes in the red evening sun.